Evolutie van MENT TV naar MENTpop en MENT55

MENT en de Vlaamse artiesten:

Mensen zijn gek op iets nieuws, maar ook altijd weer bang ervoor. ‘Er valt een zekerheid weg’, ons krokodillenbrein protesteert.

Ik voel het ook bij de artiesten die 13 jaar lang al ‘MENT’ kennen zoals die nu is… al is ook dat niet waar, je zou de evolutie van de zender moeten zien in 1 filmpje.. die is enorm.

Even een lang stukje. Wie écht interesse heeft zal het lezen….

Even duidelijk:

Ons engagement voor de Vlaamse / Nederlandse artiesten blijft.

Meer nog: Op 2 zenders is nog meer ruimte daarvoor. MENTpop ademt de evolutie in de Nederlandstalige muziek uit. De muziek ‘verpopte’ grotendeels, op 1 kanaal rustige melodieuze muziek of amusementsmuziek combineren met de pop die de muziek nu in hoofdzaak is, werd wel heel moeilijk.

We moeten ook eerlijk zeggen dat een generatie artiesten niet zo veel clips meer uitbrengt dan pakweg 5 jaar geleden. Dat én de verschuiving, de’ verpopping’ van de muziek maakte het niet meer mogelijk om een consistent product te maken, een lange kijkluisterduur te creëren en ons te profileren als ‘de Vlaamse muziekzender’.

Er moesten te veel compromissen gemaakt worden om enige consistentie te bekomen, te veel ‘grootste gemene deler’.

Evenwaardig:

MENTpop en MENT55 (‘ment vijf vijf’) worden écht evenwaardige zenders, ieder met hun eigen profiel.

MENTpop

MENTpop gaat heel hard voor muziek in de eigen taal, voor de echte pophits. MENTpop zal jonger profileren, mensen van 25, 30, 40, 45 .. zullen zich er schitterend bij voelen en die een hele dag kunnen laten opstaan. Maar zeker ook mensen die wat ouder zijn.. en mee evolueerden met de veranderende muziek in Vlaanderen en Nederland.

‘Jong, hip, trendy, pop, lifestylegevoelig’ zijn de kernwoorden.

MENTpop is het product van een heel normale, natuurlijke evolutie, met de markt mee.

Aaron Blommaert, Camille, Suzan en Freek, Camille, Pommelien Thijs, Clouseau, … zijn volop aanwezig. Er wijn weinig classics, een classic is dan pakweg eentje van De Kreuners, Raymond, Def Dames Dope.. nummers die even een glimlach op het gezicht toveren. Een dertiger hoorde die thuis bij de ouders, groeide er misschien wel mee op.

MENTpop is hip!

Is er ruimte voor nieuwe namen die goeie pop maken? Ma zeker!

Maar nummers en clips moeten wel de kwaliteit hebben die mee kan met de topnamen en jong/juist/hip profileren.

En o ja .. Er zullen veel jongvoelende vijftigers of zestigers zijn die zich perfect ook thuis voelen bij MENTpop. ‘Die muziek’ is immens populairder dan ooit en staat los van leeftijden.

Wat draait MENTpop niet? De harde dingen, rap.. zaken die ‘de algemene aangename flow van de zender verstoren. Soms zijn ze keigoed maar zijn ze minder middle of the road radio- en tv-producten.

Professionals uit de radiowereld zullen nu raden naar het soort format dat gevolgd wordt (voor niet-insiders, er bestaan basis-formats die hun nut bewezen en zenders vorm geven.) Natuurlijk hebben we die bestudeerd en volgen we in grote lijnen dit soort algemene profileringen. We programmeren niet zo maar lukraak en de beginmaanden zullen strikter ‘de zenders duiden’.

Zonder dat ik hier in detail wil gaan, het is een kruising tussen twee van die hoofdformats met een aanpassing naar onze cultuur, ons kijk- en luistergedrag toe … We zijn geen Amerikanen he…

Dat je structuren en formats volgt en in dat kader keuzes moet maken naar muziek die zich aandient toe is voor artiesten moeilijk te begrijpen. Artiesten zitten in ‘hun eigen muziek’. Da’s ook zeer goed te begrijpen. Ook wij zitten (misschien te veel) in onze eigen wereld en profileringsdrang.

Even naar MENT55 (‘ment vijf vijf’)

MENT55 zal veel classics programmeren, veel internationale maar natuurlijk ook pakweg Rob De Nijs, Boudewijn De Groot, Jan De Wilde…. Er is een playlist van dik 850 top-classics geselecteerd. Het is de zender ‘voor mensen met de kop naar de toekomst maar met een hart naar het verleden’. Classics worden creatief afgewisseld met Vlaamse topnummers. Er is zeker dus ruimte voor nieuwe producten van eigen bodem. Wél is het zo dat nu meer dan ooit zal gekeken worden of voor een nieuw nummer een draagvlak is. Als een artiest enkel lokaal gekend is wordt het moeilijker. Iedere classic, ieder ander nummer, moet er gewoon ‘boenk op zijn’ als je voorbijzapt.

Voor iedereen iets willen betekenen zorgt er de facto voor dat je dat eigenlijk voor niemand echt doet.

Als natuurlijk iemand iets aanlevert die niet bekend is, maar het nummer is ‘zo tof’ dat het gewoon mee kan tussen de bekende hits .. dan draaien we het natuurlijk gewoon.

Ik geef bewust een voorbeeld uit het verleden: Toen Lissa Lewis met ‘Gouden Glimlach’, eerste clip en single, binnen kwam kende niemand haar. Maar het was meteen ‘zo’ goed dat je als kijker dacht dat het aan jezelf lach dat je nummer en artieste niet kende.

Zo mogen er nog komen …

Wordt het voor een enkel lokaal bekende artiest met een gewoon doornee nummer (al vindt niemand dat van z’n single, I know) .. moeilijker. Ja, dat klopt. We schakelen een versnelling hoger en gaan daarin rechtuit.

Bytheway: Op de beide zitten ook toffe interviews, mini-programma’s, duiding bij muziek, vleugje cultuurtips, toerisme (Pieter op Pad).. Er is veel meer dan muziek.

Wat waar?

Kijk.. als je alles op de beide zenders draait zijn de beide voor een deel een kopie van elkaar en dat heeft geen zin.

Er zijn artiesten die in hoge rotatie zullen draaien op MENT55 en dan niet, of eerder sporadisch, op MENTpop. Ik krijg nu veel vragen als ‘oei, ik sta nog niet in die keuzelijst voor MENTpop’, of ‘mijn dingen, komen die op allebei?. Iemand met wat zin voor doelgroepprofilering weet natuurlijk dat alles op de beide volop draaien geen zin heeft.

Bij alles wordt gekeken welke groep mensen de artiest bereikt, naar leeftijd, naar ‘gevoel’, ‘interessevelden’… Om het es kort door de bocht te zeggen en even andersom. Het nummer ‘Erop of er onder’, steengoed, maar zal maar sporadisch op MENT55 draaien en is een écht MENTpop-nummer.

Begrijp dat dit dus voor mooie melodieuze muziek ook opgaat, maar in de andere richting.

Ik vergelijk binnen het speelveld. Als dezelfde classics op Play Nostalgie als op Nostalgie+ draaien, dan heeft 1 van de zenders geen zin. Als Radio 2 exact alles draait wat BeneBene draait, dan moet je 1 van de 2 opheffen. Als Q-All-Stars alles van Q draait, ook de recente nummers, dan moet je All-Stars in een schoendoos stoppen en er mee ophouden.

De te maken keuzes zijn er in beide richtingen. ‘Laat me nu toch niet alleen’ van Johan Verminnen, topnaam en -nummer .. maar zal ook niet op MENTpop gedraaid worden, of er moet een gelegenheid voor zijn.

Wat onrustig:

Ik zie de onrust en alle vragen als een compliment. Dat betekent dat we iets betekenen voor een sector met de zender. En ik begrijp ook de onrust als er iets nieuws komt..

Ik wou bovenstaand graag even uitleggen. Er is dus méér ruimte voor eigentalige producties, blijf dus vooral produceren.

Weinig nummers zullen in hoge rotatie op de beide kunnen.

We geven de beide zenders ‘een eigen smoel’. Dus, dat zou echt zinloos zijn en enkel maar versnipperen, wat niet goed is voor de omroepen, maar vooral ook niet voor de artiesten. Zo krijg je geen uitbreiding van de mensen die je bereikt.

en ja … beide zenders hebben een blok Sorry Music, beide iets anders ingevuld, dus voor puur pretentieloos amusement is en blijft er een dik plekje, op de beide.

Het moment:

Tot slot, voor wie het wil weten. Wat zal ik als 58-jarige opzetten?

Absoluut de beide. De profilering is geen leeftijdsverhaal, integendeel.

Er zit een MENTpop in iedereen, er zit ook een MENT55 in iedereen.

I love de toffe pop… de muziek in 1 lijn, toffe jingles tussen… MENTpop zal een gevoel opbouwen waar je best wel verslaafd kan aan worden. Ideaal in de frituur, café .. en bij jou en mij thuis.

Maar er zijn écht heel veel momenten waar ik rust zoek, een leuke classic, korte babbel, leuk items of kort interview.. even wegdromen .. dan zet ik zeker MENT55 op.

Absoluut beide dus…

Begin mei is het zo ver…