Veelgestelde vragen

We waarderen altijd enorm dat kijkers reageren en hun mening geven, dat is zeer verrijkend.
Het aantal mailtjes dat binnenkomt is groot en we reageren graag iedereen persoonlijk, want onze kijkers, die zijn natuurlijk het allerbelangrijkste. Toch hebben we geprobeerd een aantal vaak voorkomende vragen te bundelen op deze pagina.

Hopelijk begrijpen jullie daardoor iets beter de moeilijke taak van MENTpop en MENT55 om zoveel mogelijke kijkers, organisatoren en adverteerders gelukkig te maken. Weet dat in alles wat we doen we werken aan de hand van een langetermijn visie. Een visie waarin we streven naar kwaliteit op alle vlakken.

Van waar komt de naam ‘MENT’?

De naam ‘MENT’ is een samentrekking van de letter ‘M’ van muziek en de ‘ENT’ van entertainment.

Zowel de naam MENT als het logo zijn beschermd,. De merknamen MENT, MENT55 en MENTpop en de logo’s zijn eigendom van Make Up Your Brand bv.

Ze mogen niet zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming gebruikt worden.

MENT PROGRAMMATIE

Welke muziek draait MENT TV ?

Het is zo dat MENT TV vooral de topnamen uit Vlaanderen draait, 70% van alles is een Vlaamse productie, en die aanvult met de grote namen uit Nederland en Duitsland.

MENT draait ook volop internationale feelgood muziek.

Staat MENT enkel voor Vlaamstalige muziek of voor alle artiesten uit Vlaanderen ?

Bij de muziekprogrammatie ligt de nadruk op Vlaamse Nederlandstalige producties (70%).
Ook Vlaamse toegankelijke popmuziek krijgt een duidelijke plaats.

Wat de buitenlandse muziek betreft ligt de nadruk op Nederland en Duitsland.

Zowel audio- als beeldkwaliteit worden bij aangeleverde videoclips streng door de muziekraad beoordeeld.

Hoe worden de playlisten van MENT TV samengesteld ?

MENT wil graag veel variatie aanbieden en dat doen met kwalitatief beeldmateriaal (slechte televisiekwaliteit proberen we altijd te vermijden)

50% van wat we draaien is ‚nieuw’, dus we houden rekening met wat een hit is of het kan worden en met hoe bekend een artiest is. We deden hierover zeer grondige enquêtes en weten zo wie het populairst is in Vlaanderen.

Artiesten met slechte nummers of slechte clips draaien we niet, we krijgen die massaal binnen… maar we stimuleren wel jonge mensen om goeie dingen te maken en zo het aantal A-artiesten groter te maken.

Tegenover de beginperiode van MENT is de variatie enorm gegroeid. We werken daar elke dag verder aan. Toen MENT van start ging bestond zo goed als niets aan goeie Vlaamse clips, nu loopt dat volop en wordt het aanbod als maar groter. Dat maakt je favoriete zender nog boeiender en plezant om de dag door op te zetten.

Hoe selecteert MENT de muziekclips die binnen komen?

Er komen heel veel clips binnen uit Vlaanderen en Nederland. Een zender kan niet alles uitzenden en kiest uit het volledige aanbod wat het meest kwalitatief is en het best past bij de doelgroep.

Minder goeie nummers of slechte clips worden hoe dan ook niet geselecteerd. MENT is een nationale zender en wil daarom ook kwaliteit uitstralen. Dat betekent niet dat een clip die niet weerhouden wordt voor uitzending per definitie slecht is of dat de artiest minder goed is.

Alle nummers krijgen in de vergadering van ‘De Muziekraad’ een puntenquotering op een aantal criteria. Zo wordt ondermeer ingeschat hoe groot de kans is dat publiek blijft hangen op een bepaald nummer tijdens het zappen en of er kans is dat een deel van de doelgroep afhaakt op een clip of nummer, bijvoorbeeld omdat het te hard is. Per week is er plaats voor een reeks aan nieuwe nummers. De clips met de hoogste quotering halen het dan.

Draaien we sommige nummers ook niet een klein aantal keer? Wel, soms draaien we nummers maar af en toe bij wijze van afwisseling, maar een kijker en luisteraar wil vooral horen wat hij of zij kent. Het is onze taak om ook nieuwe nummers te ‘leren kennen’, maar daarvoor moet je ze een voldoende aantal keer programmeren. Een nummer dat je voor de eerste keer hoort lijkt soms onwennig, vaak moet je een lied een aantal keer horen om het leuk te vinden.

Wanneer een clip wordt aangeleverd en niet wordt gedraaid, zie dat dan niet als een afwijzing. Immers, een clip kan op het internet jarenlang ‘views’ genereren. Het is ook niet omdat een een clip het een keer niet haalt het daarom met een volgende videoclip ook niet lukt.

Waarom heb ik de indruk dat ik een bepaalde artiest minder zie dan een andere ?

Draailijsten worden samengesteld rekening houdend met de recente hits en de beschikbare nummers waarvan een goeie clip bestaat of een live-opname. Ook de dag en het moment van de dag spelen een rol.

Bepaalde artiesten hebben ook meer kwalitatieve videoclips dan andere artiesten. MENT kan uiteraard uitzenden wat werd aangeleverd volgens de technische fiche.

Welke artiesten treden op tijdens de opnames van De Vlaamse Top 10?

Het TV-programma De Vlaamse Top 10 wordt wekelijks samengesteld.

De redactie nodigt voor de opnames de artiesten uit waarvan ze verwacht dat zij met hun nummer in De Vlaamse Top 10 kunnen komen in de weken die op de opnames volgen. Bij de selectie houdt ze rekening met ondermeer vorige noteringen en verwachte draailijsten van verschillende media.

Waar de mogelijkheid bestaat wordt ruimte gemaakt voor af en toe een nieuwe artiest of een buitenlandse gast.

Hoe stel ik me kandidaat als artiest?

Stuur de audio (.wav-bestand)  van je nummer samen met de volledige titel en uitvoerder naar redactie@devlaamsetop10.be

Waarom hoor en zie je niet alle nummers op alle uren ?

MENT heeft uiteraard, uit onderzoek, een goed beeld van welke doelgroepen wanneer kijken en luisteren. Uiteraard zijn er veel mensen die de dag door kijken en luisteren, maar bepaalde groepen zijn groter in de ochtend, de namiddag of de avond… op vrijdag- en zaterdagavond.

We voelen ons ook anders op bepaalde momenten van het jaar of de dag. MENT klinkt anders tussen kerst en nieuwjaar dan in bijvoorbeeld de zomer.

Alle nummers die binnen komen krijgen speelmomenten mee. Die kunnen gekoppeld zijn aan een bepaalde periode van het jaar of een bepaalde periode van de dag. Ze passen beter in zomer, lente, herfst of winter.. in de ochtend, middag of avond.

We geven maar een voorbeeld: Borsato met ‘Rood’ kan je vaak beter smaken op een vrijdag- of zaterdagavond dan bij het ontbijten op een zondagmorgen. We leggen dus in de programmatie klemtonen die passen bij de sfeer en het tijdstip. Dat maakt MENT voor een deel ook uniek. We ‘leven mee’ met onze kijkers…. ‘

Waarom wordt de ene artiest meer gedraaid dan de andere ?

Da’s een vraag die je aan ieder radiostation ook kan stellen. Iedere zender heeft een profiel en zoekt de nummers en de clips die het best binnen dat profiel passen. Niet alle artiesten maken ook even kwalitatieve videoclips.

MENT probeert zo ‘breed’ mogelijk te gaan en toch trouw te blijven aan het profiel en vooral dat profiel ook kwalitatief in te vullen. We deden ruim onderzoek naar welke artiesten de Vlaming vaakst op radio of TV wil horen en zien. Het is ook zo dat van de ene artiest meer beeldmateriaal in ons bezit is dan van andere artiesten.

Van sommige artiesten hebben we volledige professionele shows ter beschikking en heel veel clips. Van anderen zijn er nauwelijks 1 of 2 clips beschikbaar.

Los daarvan is het zo dat MENT altijd correct omgaat met rechten.

Zijn ‘audiovisuele’ rechten van toepassing op een clip, dan zal MENT die niet uitzenden. Die kost is onevenredig hoog.

MENT kan ook, binnen haar overeenkomst met Imagia, een bepaalde hoeveelheid clips uitzenden waarop deze rechten van toepassing zijn. Door nummers met Imagia rechten alsdusdanig te catalogeren in de software zorgen wij er voor dat deze rechten correct gerapporteerd worden aan Imagia. Maar we zorgen er ook voor dat we binnen onze hoeveelheid Imagia clips blijven. Het kan dus best dat een clip met deze rechten minder draait dan een clip waarop Imagia niet van toepassing is.

Moet MENT niet alle nieuwe artiesten een kans geven ?

Nee, dat ‘moet’ MENT niet. MENT is een commerciële onafhankelijke speler in de markt en bepaalt zelf haar profiel en programmatie.

Maar.. MENT steunt wel graag nieuwe artiesten. Je hoorde in de beginperiode van MENT wellicht nog nooit van Lissa Lewis, Herbert Verhaeghe, Eveline Cannoot & een vele anderen. Het zijn nieuwe namen die kwalitatieve producten maken die door het publiek worden gesmaakt.

Ze hebben ook ‘een verhaal’, het zijn geen ‘eendagsvliegen’, er zit regelmaat in het uitbrengen van nummers, hun clips zijn kwalitatief, ze werken met kwalitatieve studio’s, ze hebben een promotor en management of doen dat op een professionele manier zelf.

Hoe belangrijk is een goeie videoclip ?

Heel belangrijk! Een goeie clip is een investering en het visitekaartje van een artiest. MENT investeert veel geld in het maken van een kwalitatieve omroep en in programma’s.

We vinden het normaal dat een artiest die in zichzelf gelooft investeert in een goeie videoclip.

Soms sturen nieuwe artiesten gewoon de audio van een nieuw nummer door zonder clip, dat is niet nodig. Dat vinden wij zelfs wat gek. Het lijkt alsof zij vragen: ‘MENT, investeren jullie maar in mij, maken jullie maar beelden … ik geloof niet voldoende in mezelf om te investeren in een goede geluidsopname en een goeie clip.’

Liefde is mooi als ze van de beide kanten komt.

Komen enkel artiesten met een platenfirma of management in aanmerking om gedraaid te worden ?

Nee hoor. Vaak is een ‘platenfirma’ of ‘muziekuitgeverij’ een goeie steun voor een artiest. Vaak kan een goeie manager een carrière op een goeie manier voor een artiest uitstippelen. Maar het is zeker geen voorwaarde. Iemand die onafhankelijk goed werkt aflevert krijgt even veel kansen.

Waarom zie/hoor je een nummer een bepaalde periode heel vaak en daarna veel minder?

MENT wil hits maken en werkt net als (andere) radiostations met ‘rotaties’. Dat doen Q, MNM, …. ook, maar dan binnen hun muziekgenre. Dat betekent dat nummers die nieuw zijn in een bepaalde periode vaak worden gedraaid en daarna een lager aantal rotaties krijgen.

De draailijsten van MENT ‘wegen’ op onze eigen maar ook op andere hitparades (zie verder). We proberen dus sterke schommelingen in aantal draaimomenten te vermijden om jo-jo-effecten in hitlijsten te vermijden.

Waarom draait MENT niet gewoon alles wat Vlaams is ?

‘Vlaams is geen genre’.. Er is Vlaamse muziek die vlot draait op StuBru, Radio 1 of 2 en die je minder hoort en ziet bij MENT. Ook het omgekeerde is waar uiteraard. Iedere zender heeft een profiel en doelgroep.

MENT programmeert vooral muziek die het goed doet tijdens optredens. Artiesten stimuleren die muziek maken die geschikt is voor optredens zorgt er voor dat zij vaak optreden en ook weer kunnen investeren in nieuwe clips en nummers. Zo stimuleert MENT de sector van de Vlaamse muziek.

NUMMERS EN CLIPS AANLEVEREN:

Heeft het zin om enkel de audio van een nummer aan te leveren zonder videoclip?

Wel, eigenlijk heeft dat geen zin. MENT beoordeelt nummers op basis van ‘het geheel’, nummer en clip samen. Audio sturen heeft wel zin in het kader van De Vlaamse Top 10. Nummers waarvan je meent dat ze in aanmerking kunnen komen om in de hitlijst (De Vlaamse Top 10) binnen te komen kunnen gestuurd naar redactie@devlaamsetop10.be

Hoe lever ik een videoclip aan?

Zie onderaan de website ‘Aanlevering bestanden’ (aanlevering@menttv.be)

Maakt MENT zelf videoclips?

Nee en daar hebben we een goeie reden voor. MENT wil volledig autonoom binnen de vergaderingen van ‘De Muziekraad’ beslissen over wat ze uitzendt. Zelf clips maken zou een ons wat extra werkingsmiddelen opleveren, maar dat is ondergeschikt aan de objectiviteit. We willen ook graag andere, vaak kleine productiehuizen, aan het werk laten. Dat stimuleert hun business en hun diverse creativiteit is waardevol voor de zender. Op die manier stimuleert MENT een deel van de audiovisuele sector.

Wie maakt kwalitatieve videoclips?

Garanties geven dat een clip zeker wordt geprogrammeerd indien die door een bepaald productiehuis wordt gemaakt kan nooit. Ook de artiest, uitstraling, het nummer etc zijn van belang. Maar we hebben wel een lijst met productiehuizen die met regelmaat goeie clips aanleveren. Je kan ze opvragen via ment@menttv.be

Hoe zit het met rechten op videoclips?

Voor MENT en voor de artiest zelf, is het interessant dat clips worden aangeleverd waarop geen extra rechten van toepassing zijn.

Als je een clip laat maken zorg je er best voor dat je met de maker de bevestiging vraagt dat op de clip geen audiovisuele rechten extern worden beheerd. Zorg er voor dat de clipmaker op de factuur plaatst: ‘Met afstand van alle gebruiksrechten’, zo ben je zeker dat je clip volledig je eigendom is en vrij kan worden uitgezonden.

Een clip kan je als producent laten beheren door Imagia. MENT heeft een overeenkomst met Imagia voor het draaien van een welbepaald aantal clips per jaar en houdt zich aan dit aantal.

Er is dus een reële kans dat een clip waarop Imagia rechten heersen minder vaak wordt uitgezonden dan een clip die vrij is van rechten.

Kan MENT mijn videoclip ook in Nederland uitzenden? 

Nee, MENT zendt niet uit in Nederland, maar in Nederland heb je wel TV-Oranje.

TV-Oranje is een zender met een totaal ander profiel dan MENT maar draait wel regelmatig Vlaamse clips.

Indien er geen Imagia rechten op je clip rusten kan je die ook aanleveren aan TV-Oranje. (Deze zender heeft geen overeenkomst met Imagia).

WAAR ZIE/HOOR JE MENT?

Op welk kanaalnummer zie ik MENT?

  • TELENET:  k 37 of k 127 (Telenet Brussel)
  • YELO:    voor digitale klanten van Telenet
  • PROXIMUS:    k 141 (Vlaanderen) of k 391 (Brussel) (Wallonië)
  • ORANGE:    k 25 
  • TV VLAANDEREN (20)
  • MENT RADIO:   www.mentradio.be of www.radioplayer.be

Ik kijk via Scarlet en kan MENT niet ontvangen?

Scarlet is een onderdeel van Proximus dat tegen een laag tarief een klein aantal zenders aanbiedt. Dit is een keuze van van het platform, niet van de zender.

Als je MENT wil ontvangen kan je best overstappen naar het gewone basispakket van Proximus of naar een platform zoals Orange of Telenet.

Waarom staat niet alles van MENT op Youtube?

MENT is in de eerste plaats een televisiezender. We maken een product met ‘een beleving’. ‘Beleving’ is veel meer dan het alleen maar bekijken en beluisteren van muziek. Veel uren zijn er gepresenteerde programma’s, zijn er interviews, hitlijsten, leuke rubrieken. We kiezen de muziekprogrammatie ook in functie van de uitzenduren en de periode in het jaar. We merken ook dat het kijkcijfer van de uren waarop je ‘meer ziet dan muziek alleen’ zeer hoog ligt, hoger dan wanneer we muziek draaien. MENT is dus meer dan de muziek alleen. Dat neem niet weg dat af en toe iets op You Tube als smaakmaker wordt gezet.
Weet ook dat je niet zo maar alles op You Tube mag zetten. MENT gaat zeer correct om met alles wat rechten betreft. Zo maar, zonder toestemming van de muziek-uitgever of clipmaker, nummers online zetten mag niet.

Er staat heel veel op Youtube dat MENT toch gewoon kan uitzenden? 

Dat klopt en ook weer niet. Allereerst mag je niet zo maar zaken uitzenden zonder de toestemming van de rechthebbende. Bovendien is de kwaliteit op You Tube meestal niet voldoende om hoogwaardig in HD op TV uit te zenden en met een goeie audiokwaliteit.

HITPARADES:

Hoe wordt De Vlaamse 40 (met de Vlaamse Top 10) samengesteld?

Er zijn een hele reeks aan parameters. De belangrijkste zijn de draailijsten van MENT en die van RADIO 2. Met Radio 2 communiceert MENT wekelijks omtrent de meest gedraaide nummers op de zender. We doen dat rechtstreeks met de muzieksamenstellers. De draailijsten van MENT kunnen we rechtstreeks uit onze planningssoftware halen.


Heeft MENT invloed op de Vlaamse Ultratop van Radio2?

Ja, ‘Radiomonitor’ meet voortdurend welke nummers MENT draait en op welke tijdstippen. Volgens het marktaandeel van de zenders telt een ‘play’ van een nummer in hoge of mindere mate mee.

MENT heeft een hoog marktaandeel (veel mensen kijken en luisteren) en telt dus in grote mate mee voor deze hitlijst.

Vaak zijn er nummers die quasi alleen enkele lokale radio’s en MENT draaien die toch in de Vlaamse Ultratop 30 van Radio 2 komen en daardoor op zondagmiddag ook op Radio 2 gedraaid worden. We juichen dat toe. Het is een voorbeeld van hoe Radio 2 ‘verbreedt’ naar artiesten toe en MENT verdiepend werkt en meer artiesten kan laten aan bod komen. Het is een mooi samenspel dat de muzieksector ten goede komt.

PROGRAMMASCHEMA’S:

Waar kan ik de MENT programmaschema’s vinden?

  • Op de EPG (de elektronische programma gids) op je digitale televisie
  • Op www.menttv.be
  • In Story, Dag Allemaal en Primo TV-gids

Waarom klopt het programmaschema niet altijd?

Programmaschema’s moeten een drietal weken op voorhand opgemaakt en ingediend worden, want ook de magazines als Story, Primo en Dag Allemaal moeten ze nog kunnen verwerken. Vaak moeten programma’s dan nog worden gemaakt, want MENT werkt graag ‘zo actueel mogelijk’.

Een programma kan dus iets langer of korter uitvallen. Soms moet ook worden getimed naar andere programma’s toe. De verschuivingen zijn zelden en vaak miniem.

Vaak zet MENT in een programmaschema dat een programma een volledig uur duurt terwijl het in de praktijk korter is. We doen dat wanneer we ‘die marge’ nodig hebben. We raden aan om, bij het opnemen van programma’s, je box een kwartier eerder en langer te programmeren om zo zeker niets te missen. Je kan dat makkelijk bij het opnemen instellen.

KIJKCIJFERS:

‘ unieke/regelmatige kijkens .. hoe weten we dat eigenlijk? 

Nee, we tellen ze niet 1 voor 1.

MENT laat haar kijkcijfer meten door CIM, het Centrum voor Informatie aan de Media. Dat is een officieel orgaan dat kijkcijfers meet aan de hand van meetboxen. MENT werkt dus op dezelfde manier als één, VTM en de andere zenders dat doen.

Het gaat dus om ‘officiële’ kijkcijfers. We communiceren regelmatig de samenvattende kijkcijfers van een maand.

Wanneer we zeggen dat MENT 1.500.000 mensen bereikt betekent dat, dat 1.500.000 verschillenden mensen in Vlaanderen in de loop van die maand 1, meerdere malen (tot dagelijks) naar de zender hebben gekeken.

MENT EN PERSINFORMATIE:

Zijn we er zeker van dat MENT op een gedegen manier informatie brengt?

MENT is lid van ‘De Raad voor de Journalistiek’. MENT wil daarmee aantonen dat ze informatie brengen ernstig neemt. Indien deze raad MENT zou adviseren rond bepaalde thema’s of onderwerpen of haar op de vingers tikken voor foute informatie zouden we die reactie aanvaarden en waar nodig bijsturen. Tot op heden kwam nog geen enkele opmerking van dit orgaan.

Waar kunnen persberichten naar toe?

Naar 1 adres en graag ook enkel naar dat adres: ment@menttv.be
Persberichten die op andere MENT-adressen toekomen worden niet verwerkt.

MENT IS ER VOOR IEDEREEN:

MENT & UNIA

MENT neemt iedereen ernstig. Mensen met een fysieke of geestelijke beperking zijn even welkom bij MENT als anderen. Afkomst, huidskleur, ideologie, politieke mening … voor MENT is iedereen even belangrijk, zo lang maar op een goeie, constructieve wijze gecommuniceerd en met elkaar omgegaan wordt. MENT won ook reeds enkele keer advies in bij het ‘UNIA’ omtrent het toegankelijk maken van televisie-opnames en de juiste manier van communiceren rond minderheidsgroepen. MENT zal altijd praten in termen van ‘Personen met een beperking’ en haar communicatie omtrent alle groepen in de samenleving positief houden. Dat strookt ook met de denkwijze van MENT en haar medewerkers. Televisie-opnames zijn zo goed als altijd toegankelijk voor personen met een beperking, vaak zijn ook specifieke plaatsen voor hen voorzien.

Het kan, wanneer we bijvoorbeeld een opname doen in een discotheek, de locatie minder toegankelijk is met bv een rolstoel. We willen dat op ieder moment in geval van nood mensen makkelijk en veilig de uitgang zelfstandig kunnen bereiken. De veiligheid van onze kijkers staat bovenaan. Indien een locatie minder toegankelijk is voor personen met een lichamelijke beperking geven we dit duidelijk aan op de site van MENT of op de site waarop plaatsen kunnen gereserveerd worden.

We streven er maximaal naar alle opnames voor iedereen toegankelijk te maken.

MENT EN DE ORGANISATOREN:

Als ik een evenement organiseer, kan MENT dat dan aankondigen op TV?

Dat kan. MENT heeft een specifieke formule voor evenement-organisatoren. Die nemen MENT met logo (en auditief in radiospots) mee in hun communicatie rondhun evenent en adverteren in ruil daarvoor tegen een zeer lage partnerprijs. Vraag de tarieven via ment@menttv.be

Kunnen ook ander media vermeld worden in televisiespots?

Dat dient telkens besproken te worden, maar in principe staat MENT open voor vermeldingen van andere media. Dubbele mediapartnerships gebeuren vaak met de grote krantengroepen, magazines, de grote televisie-omroepen in Vlaanderen, Radio 2 en de Vlaamse regionale TV-omroepen.

Als ik een evenement organiseer, kan MENT dan niet volledig filmen en uitzenden?

Nee, je kan niet zo maar een evenement filmen en uitzenden. Daar is telkens toestemming voor nodig van de artiesten, management en/of hun muziekuitgeverij.

Als ik een evenement organiseer en ik vind MENT ‘sympathiek’, mag ik het logo dan mee op mijn affiche plaatsen?

Nee, dat kan je niet, hoe sympathiek dat ook bedoeld is. Voor het vermelden van een logo van een omroep of een bedrijf is altijd toestemming nodig. In de parktijk zal dat kunnen wanneer er ook een partnership is.

MENT en klachten over organisaties:

MENT organiseert zelf geen evenementen, enkel TV-opnames. Wel worden veel evenementen gepromoot op MENT.

Wanneer je niet tevreden bent over een evenement dat op MENT gepromoot werd kan je dat informatief laten weten via ment@menttv.be.

We weten graag wanneer eventueel iets minder goed was, maar zijn geen betrokken partij bijorganisaties. Je contacteert best zelf de organisator.

LUISTER LIVE

KIJKEN: Herbert 1+1=3

Herbekijk: Hadiemicha

Herbekijk: De week

Herbekijk Tijdloze Iconen

Herbekijk: Boon

Kijk- & uittip

MENTpop of MENT55

ONTDEK DE SPECIALE RECLAMEPRIJS

voor de Vlaamse KMO
voor evenementen, cultuur- , & muzieksector

Adverteren